Histamine intolerantie

Histamine intolerantie

Ik herinner me nog als gisteren de dag waarop ik ontdekte dat ik een vorm van voedselintolerantie had. Natuurlijk ging het hier niet om een gewone voedselintolerantie zoals lactose-intolerantie of gluten-intolerantie. Nee, bij moest het weer gaan om iets waar nog maar weinig mensen van hadden gehoord, Histamine-intolerantie. Er is nog maar zo weinig over bekend dat toen ik onlangs in het ziekenhuis terecht kwam en ik mijn voedingswensen neerschreef, de diëtiste van het UZA me doodleuk vertelde dat deze intolerantie niet door hun diensten wordt aanvaard. Gelukkig was ze wel bereid om op mijn aanwijzingen enkele voedingsmiddelen uit mijn menu te schrappen.

Mijn zoektocht naar mijn ideaal dieet duurt nog steeds voort. Regelmatig ontdek ik weer een product dat ik beter uit mijn menu schrap. Mijn intolerantie komt er eenvoudig op neer dat ik beter oppas met alle voedingswaren waar een mens maar allergisch tegen kan zijn. Want dat zijn nu net die voedingswaren die veel histamine bevatten en/of de aanmaak van histamine in het lichaam stimuleren.

Maar wat is nu die histamine?

Zoals gezegd is histamine van nature in bepaalde voedingsproducten aanwezig. Voornamelijk in dierlijke en plantaardige producten die langdurig kunnen bewaard worden, zoals gefermenteerd, in blik ingelegd, gesteriliseerd, gedroogd enz. Het histaminegehalte in voedingsmiddelen neemt toe door rijping (groenten en fruit), bederf (vlees en vis), gisting en fermentatie (kazen, wijn, worst en zuurkool).

Maar ze wordt ook door ons lichaam aangemaakt wanneer dit in aanraking komt met voedingsstoffen waar een allergische reactie op mogelijk is. Kort gezegd reageert ons lichaam op een allergische reactie door het aanmaken van histamine.

Op zich is histamine niet schadelijk voor het lichaam, maar als de hoeveelheid boven een bepaalde waarde stijgt (de drempelwaarde), dan kan dit tot klachten leiden. Die drempelwaarde is voor iedereen verschillend.

De hoeveelheid histamine in ons lichaam wordt normaal onder controle gehouden door enzymen die het teveel aan histamine neutraliseren. Als je zoals ik last hebt van histamine-intolerantie betekent dit dat je lichaam een tekort heeft aan dit bepaald enzym. Het betekent ook dat je tot een minderheid van de wereldbevolking (1%) hoort. Volgens de laatste onderzoeken treft deze intolerantie voornamelijk vrouwen en behoort 80% tot de middelbare leeftijd.

VOEDING
Algemene adviezen:

Kies zoveel mogelijk verse producten en bewaar ze zo kort mogelijk.
Bewaar verse producten op een droge, koele plaats of in een koelkast bij een temperatuur niet hoger dan 5° Celsius.
Eet voorverpakte producten zo snel mogelijk op na opening.
Restjes dienen zo snel mogelijk afgekoeld en bewaard te worden in de koelkast, maar niet langer dan 24 uur.
Te mijden voedingsmiddelen zijn o.a.:

Gerookte en gepekelde voedingsmiddelen.
Schaal- en schelpdieren.
Aardbeien, citrusfruit en gedroogd fruit.
Pompoen, spinazie, tomaten, aubergine, zuurkool en olijven.
Kruiden: kaneel, chili, tijm.
Alcoholische dranken.

Bron: www.allergiedietisten.com

Terug naar overzicht